Ciocolată de casă fără zahăr

Ciocolata este unul dintre dulciurile noastre preferate, însă în același timp este și unul care ne poate dăuna sănătății, mai ales dacă alegem o ciocolată cu un conținut mare de zahăr. Ca să eviți acest pericol pentru sănătatea ta, există o variantă sigură pentru care poți opta: ciocolata de casă fără zahăr. Cu alte cuvinte, înlocuiești zahărul din rețeta clasică cu alți îndulcitori care nu doar că nu dăunează sănătății tale, ci au anumite beneficii importante. Dar despre asta vom discuta mai târziu. Pentru a înțelege de ce este important să optăm pentru o ciocolată de casă fără zahăr și nu pentru una plină de zahăr din comerț, ar fi bine să vedem ce efect are zahărul asupra organismului nostru.

  1. Zahărul atacă smalțul dinților

Încă de mici părinții ne spun să nu mâncăm prea multe dulciuri pentru că ne vom strica dinții. Și au dreptate, pentru că majoritatea dulciurilor, dar mai ales ciocolata din comerț, au o cantitate multe prea mare de zahăr care ne afectează oasele, dar în special dinții. Dacă înlocuim la copii ciocolata din comerț cu ciocolata de casă fără zahăr, vei vedea că dinții celor mici nu vor avea de suferit. Desigur, orice desert trebuie consumat cu limită, deci, nici ciocolata de casă fără zahăr nu poate fi consumată în exces, chiar dacă ea este sănătoasă și ne aduce multiple beneficii.

  1. Zahărul favorizează retenția de apă din organism

Consumul excesiv de zahăr ne aduce în primul rând kilograme în plus, dar și retenții de apă. Specialiștii susțin că zahărul favorizează creșterea nivelului de insulină, aceasta la rândul ei diminuează capacitatea corpului de a elimina sarea și în acest fel se ajunge la retenția de apă. Dacă vrei să nu te confrunți cu retențiile de apă, ar fi bine să înlocuiești dulciurile cu ciocolata de casă fără zahăr.

  1. Zahărul îngreunează digestia

Nu de puține ori specialiștii se referă ca zahăr ca la o ”otravă albă”. Consumul excesiv de zahăr duce la anumite dezechilibre în organismul nostru și la îngreunarea digestiei. Mai exact, acest zahăr pe care îl regăsim în mod special în dulciuri, crește aciditatea de la nivel intestinal și poate provoca indigestie, dar și afecțiuni mai grave cum ar fi boala Crohn sau colita ulcerativă.  

  1. Zahărul cauzează dureri de cap

Nu de puține ori auzim că dacă mâncăm ciocolată scăpăm de durerile de cap și dispoziția ni se schimbă brusc. Însă, ce nu știu mulți este că zahărul poate fi una dintre cauzele durerilor de cap, mai ales atunci când este consumat prea des, sub diverse forme. Dacă optezi pentru o ciocolată de casă fără zahăr nu te vei mai confrunta cu dureri de cap, ba mai mult, te vei bucura de o energie debordantă.

  1. Zahărul te îmbătrânește

Din ce în ce mai multe studii arată că zahărul este extrem de toxic pentru organismul nostru și că duce la așa numita ”îmbătrânie celulară”. Regula în acest sens este destul de simplă, cu cât mănânci mai mult zahăr, cu atât mai mult se deteriorează colagenul și elastina, iar pielea ta își pierde din fermitate și din elasticitate. Pe de altă parte, ciocolata de casă fără zahăr nu îți afectează pielea, ci o hidratează și o face să strălucească. Apropo, știai că pudra de cacao care se regăsește în ciocolată ajută la prevenirea ridurilor?

Este destul de clar că zahărul ne afectează întregul organism cu timpul și că este nevoie de o schimbare în viața noastră. Poți începe cu înlocuirea treptată a zahărului cu alți îndulcitori naturali. Spre exemplu, dacă vrei să faci ciocolată de casă fără zahăr, ai la dispoziție 4 variante de îndulcitori: mierea, siropul de agave, îndulcitorul din stevia sau siropul de arțar, toate fiind naturale.

  1. Mierea

Mierea este probabil cel mai comun înlocuitor al zahărului, fiind în același timp și cel mai sănătos. Mierea de albine este plină de vitamine (A, C, D, B și K), dar și de minerale, acizi organici și enzime, toate având un rol important în buna funcționare a metabolismului nostru. Există mai multe tipuri de miere, monoflore (produse dintr-un singur fel de flori) sau poliflore, toate la fel de sănătoase. Așa că, data viitoare când vrei să faci ciocolată de casă fără zahăr, optează pentru niște miere.

  1. Siropul de agave

Siropul de agave este un îndulcitor natural, alcătuit 90% din fructoză, fiind obținut din sucul plantei de agave. La consistență seamnănă cu mierea, dar este mult mai dulce, motiv pentru care ar trebui să o folosești într-o cantitate mică. Cel mai mare avantaj al siropului de agave este faptul că are un indice glicemic mai mic decât zahărul sau decât mierea (siropul de agave are un indice glicemic de 27, zahărul de 92 și mierea de 83). Siropul de agave poate fi folosit fără nicio problemă în rețetele de ciocolată de casă cu mențiunea că este foarte dulce și că ar trebui folosit cu mare atenție.

  1. Îndulcitor din stevia

Îndulcitorul natural din stevia este o altă opțiune potrivită pentru înlocuirea zahărului. Extractul de stevia este chiar și de 10-15 ori mai dulce decât zahărul normal, iar dacă este supus unui proces de rafinare, el poate ajunge chiar și de 300 de ori mai dulce decât zahărul normal. În cazul în care vrei să folosești îndulcitorul din stevia pentru o rețetă de ciocolată de casă fără zahăr, ar trebui să știi că o lingură de extract de stevia este echivalentul unei cești de zahăr, așa că, mare atenție cum îl folosești.

  1. Siropul de arțar

Siropul de arțar este unul dintre cele mai populare opțiuni de înlocuire a zahărului în SUA. Pe lângă faptul că este mult mai natural, fiind realizat doar din ingrediente naturale, siropul de arțar are și multiple beneficii pentru sănătate: reduce inflamațiile, ajută la menținerea unui nivel optim de zahăr în sânge și este bogat în vitamine și minerale necesare organismului nostru. Ar trebui să știi că există 3 categorii de sirop de arțar: cel din clasa 1, cu o culoare deschisă și cu o aromă destul de slabă, cel din clasa 2, cu o culoare puțin mai închisă și potrivit din punct de vedere al aromei și cel din clasa 3, închis la culoare și puternic aromat. Dacă vrei să folosești siropul de arțar pentru ciocolata de casă fără zahăr ar trebui să alegi un sirop de arțar din clasa 2, care să îndulcească suficient de mult și în același timp să nu lase o aromă extrem de puternică și să nu mai simți gustul de cacao.

Rețete de ciocolată de casă fără zahăr

În continuare am pregătit pentru tine 3 rețete de ciocolată de casă fără zahăr, rapide, gustoase și cel mai important, extrem de sănătoase!

Prima rețetă are în compoziția sa următoarele ingrediente: unt de cacao (125 de grame), ulei de cocos (125 de grame), pudră de cacao (125 de grame), miere naturală (125 de grame), arome (vanilie, scorțișoară, esență de rom, etc., în funcție de preferințe). Uleiul de cocos și untul de cacao se topesc înainte, iar apoi se amestecă cu restul ingredientelor până se obține o compoziție omogenă care va fi turnată într-o formă de ciocolată și ținută la rece timp de câteva ore.

Cristina Cioran propunea la un moment dat o rețetă de ciocolată de casă fără zahăr, dar care nu avea nici măcar îndulcitorii naturali de care vorbeam mai devreme. Dacă vrei să încerci și tu rețeta Cristine, ai nevoie de: 250 de grame de lapte praf neîndulcit, 200 de grame de pudră de cacao, 100 mililitri de ulei de cocos, 100 mililitri de apă fierbinte și 50 de nuci prăjite ușor. Această rețetă este mult mai ușoară decât prima pentru că tot ce trebuie să faci în acest caz este să iei toate ingredientele și să le mixezi la un loc până obții un amestec omogen care se ține ulterior la rece timp de 10 ore.

Ultima rețetă pe care am pregătit-o este și una mai specială pentru că încorporează ingrediente puțin mai diferite. Ai nevoie de 100 de grame de unt de cocos, 100 de grame de făină din fructe de roșcove, 30 de grame de pudră de cacao, o lingură de lapte praf, fulgi de migdale zdrobiți, fructe uscate și 2 linguri de sirop de agave. Se amestecă foarte bine toate ingredientele cu un tel, se toarnă compoziția în forme și se dă la rece. În acest caz, ciocolata de casă fără zahăr va avea un gust mai deosebit, având în vedere multitudinea de ingrediente folosite.

După cum poți observa, poți elimina zahărul din rețeta pentru ciocolata de casă și să obții un produs final la fel de gustos. Prima încercare va fi probabil mai grea pentru că nu vei ști exact cât îndulcitor să pui, dar cu timpul, vei vedea că lucrurile vor deveni mai simple. Nu uita că faci acest lucru pentru sănătatea ta. Să luăm pe final exemplul unei ciocolate cumpărate din comerț. Dacă ai răbdare să citești eticheta de pe spatele produsului, vei observa cu stupoare că o ciocolată de 100 de grame are aproximativ 40-50 de grame de zahăr. Asta înseamnă că jumătate din ciocolata pe care plănuiești să o mănânci este zahăr. Să nu mai vorbim de zahărul pe care îl iei din alte alimente (în această categorie intră chiar și mezelurile care au o cantitate mică de zahăr, dar semnificativă). Ajungi într-o zi să mănânci chiar și de 2-3 ori mai mult zahăr decât cantitatea zilnică recomandată.

Nutriționiștii ne atrag atenția din ce în ce mai mult asupra efectelor negative ale zahărului asupra organismului nostru și ne recomandă să încercăm să îl înlocuim cu îndulcitori naturali care ne aduc și anumite beneficii organismului. Rețetele de mai sus ne demonstrează că până și ciocolata poate fi făcută fără zahăr și poate fi la fel de gustoasă, așa că, de ce să nu aplici aceeași regulă și pentru restul deserturilor? Optează pentru o ciocolată de casă fără zahăr în locul clasicului croissant cu ciocolată sau biscuiți și vei vedea că te vei simți mult mai bine, pofta de dulce îți va fi satisfăcută, iar organismul tău îți va mulțumi!